LinkedIn

Železničná doprava a logistika prechádzajú revolúciou – digitalizácia, umelá inteligencia a automatizácia menia spôsob plánovania, riadenia a optimalizácie nákladnej a osobnej dopravy. Naša spoločnosť je súčasťou tejto transformácie ako aktívny partner v medzinárodných výskumných projektoch, ktoré spájajú akademické inštitúcie, dopravcov a IT špecialistov. Spoločne hľadáme riešenia pre efektívnejší, ekologickejší a prepojenejší železničný sektor.

V roku 2025 bude OLTIS Group riadiť celkom 9 projektov. K existujúcim trom projektom – FP5 – TRANS4M-R z programu Europe’s Rail , SDMMS (Secure Digital Military Mobility System) z Európskeho obranného fondu (EDF) a X4ITS (Central European cross-border cooperation for ITS) z programu CEF2 – pribudli minulý rok tri projekty.

Jedným z nich je projekt AISTAR – Využitie umelej inteligencie na podporu dispečerského riadenia železničnej nákladnej dopravy, ktorý je podporovaný programom Doprava 2030 Technologickej agentúry Českej republiky. Tento projekt realizuje spoločnosť OLTIS Group v spolupráci s ČD Cargo a Univerzitou Pardubice. Cieľom je vyvinúť softvér, ktorý využíva umelú inteligenciu (AI) na podporu rozhodovania dispečerov pri krátkodobom plánovaní a operatívnom riadení železničnej nákladnej dopravy.

Ďalšie štyri projekty boli úspešné v rámci medzinárodnej spolupráce v oblasti výskumu, vývoja a inovácií programu INTER-EUREKA.

TIARA – Inteligentný železničný vozeň sa zameriava na vybavenie železničných vozňov telematickými a senzorovými funkciami a na vývoj komplexného riešenia na monitorovanie prevádzkových parametrov vozňov. JERID na realizácii tohto projektu spolupracuje s partnermi LEVEL a Tatravagónka.

V projekte DIGIMON – Digitalizácia multimodálnych logistických centier sa spoločnosť CID International v spolupráci so spoločnosťou OLTIS Polska a Varšavskou technickou univerzitou zameriava na implementáciu nových IT technológií pre prevádzkovateľov vnútrozemských multimodálnych logistických centier. Cieľom je zlepšiť informačné toky nielen v rámci terminálov, ale aj v celom multimodálnom logistickom reťazci.

Projekt RENOIR – Optimalizácia prevádzkového riadenia v železničnej doprave pomocou umelej inteligencie je popri projekte AISTAR naším ďalším počinom v oblasti implementácie umelej inteligencie (AI) do procesov prevádzkového riadenia v železničnej doprave. V tomto projekte OLTIS Group v konzorciu so Žilinskou univerzitou, Univerzitou Pardubice a RPP International vyvíja expertný modul, ktorého úlohou bude získavať reálne referenčné údaje z našich primárnych systémov a umožniť ich využitie v optimalizačných nástrojoch s využitím prvkov umelej inteligencie. Ide o sprostredkovanie obojsmernej komunikácie medzi riadiacimi informačnými systémami v železničnej doprave a optimalizačnými nástrojmi podporujúcimi operatívne riadenie a procesy s cieľom vytvoriť a overiť dostatočnú znalostnú bázu pre budúcu automatizáciu týchto procesov.

Štvrtým projektom v rámci programu INTER-EUREKA je projekt CarbonMASTER s názvom ESG – Udržateľné a zodpovedné podnikanie. Skratka ESG (Environmental, Social and Governance) vyjadruje  zjednodušene vplyv spoločnosti na životné prostredie, ide teda o skúmanie udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti firiem za spôsob, akým riadia svoje podniky, pomocou merateľných kritérií. V tomto projekte sa partneri OLTIS, OLTIS Slovakia a RELIANT zamerajú na špecifiká odvetvia dopravy, špedície a logistiky. Cieľom je vytvoriť podporný softvérový nástroj na zber údajov o uhlíkových emisiách a na povinné vykazovanie podľa smernice ESG a súvisiacich legislatívnych požiadaviek.

Posledným úspešným projektom minulého roka je projekt OPERATOR – Odstránenie prekážok interoperability medzi prevádzkovateľmi železničnej nákladnej dopravy so zameraním na intermodálnu dopravu, predložený v rámci výzvy CEF Transport 2023. Hlavným cieľom projektu je implementácia normy TAF TSI na výmenu údajov do informačných systémov, ktoré používajú prevádzkovatelia intermodálnej dopravy v miestach prekládky na plánovanie a prevádzkovú podporu svojich činností. V rámci projektu budú spoločnosti OLTIS Group, OLTIS Polska a CID International implementovať zamýšľané riešenie v spoločnostiach KARPIEL, CLIP Terminals a PKP Cargo International.

V rámci neustáleho hľadania nových príležitostí boli v nedávno ukončenej výzve CEF Transport 2024 predložené 3 projektové zámery.

Spoločnosť OLTIS Group ako líder konzorcia spolu so 6 partnermi z Českej republiky, Slovenska a Maďarska predložila projekt s názvom RB4Rail – Odstránenie bariér pri výmene údajov medzi prevádzkovateľmi železničnej dopravy, ktorého hlavným cieľom je implementácia komunikačnej normy TAF TSI medzi zúčastnenými dopravcami so zohľadnením národných špecifík, rozdielov v úrovni implementácie TAF TSI v jednotlivých členských štátoch EÚ a možných zmien vyplývajúcich z prebiehajúceho procesu revízie, ktorého výsledkom bude okrem iného nová smernica TSI Telematics. Súčasťou projektu je aj odstránenie prekážok cezhraničnej komunikácie s účastníkmi dopravného reťazca z Ukrajiny.

OLTIS Group sa v rámci konzorcia viac ako 50-členného konzorcia riešiteľov z 21 členských štátov EÚ spolu s partnermi Orlen UNIDO a ČD Cargo Logistics zapojila do projektu eFTI4LIVE – electronic freight information live, ktorý má pod vedením španielskeho ministerstva dopravy nadviazať na predchádzajúce úspešné iniciatívy eFTI4EU a eFTI4ALL a výrazne podporiť implementáciu požiadaviek európskeho nariadenia eFTI, ktorého hlavným cieľom je digitalizácia dátovej komunikácie v nákladnej doprave.

Na úspešný projekt OPERATOR sa pokúsime nadviazať v projekte BRIDGE – Posilnenie odolného a udržateľného ekosystému digitálneho zdieľania údajov o intermodálnej nákladnej doprave od dverí k dverám, pod vedením UIRR (Európske združenie pre intermodálnu cestnú a železničnú dopravu) a medzi 20 účastníkmi z 10 krajín EÚ sa OLTIS Group, CID International a Bulk Transshipment Slovakia zamerajú na implementáciu TSI TAF u prevádzkovateľov intermodálnych terminálov.

Očakáva sa, že výsledky výzvy CEF Transport 2024 budú oznámené v polovici roka 2025.

Naším najnovším medzinárodným projektom je čerstvo podaná žiadosť projektu SHIFT – Udržateľné návyky pre začlenenie miestnych komunít do plánov podpory mestskej dopravy. V rámci programu Horizon Europe bolo vytvorených 5 tzv. misií (EU Missions), jednou z nich je „100 klimaticky neutrálnych a inteligentných miest do roku 2030“ (skrátene misia Mestá, ktorej jediným českým účastníkom je mesto Liberec) a v rámci tejto misie boli nedávno vyhlásené 4 výzvy, jednou z nich bolo „Mobility Management Plans and Behavioural Change”. Do tejto výzvy bol podaný projekt SHIFT, ktorého cieľom je vyhodnotiť plány mobility v mestách zapojených do klimatickej misie a nájsť správny postup, t. j. analyzovať získané skúsenosti a následne navrhnúť súbor pokynov a odporúčaní, ako postupovať, aby sa dosiahla cielená zmena správania cestujúcich. Úlohou spoločnosti OLTIS Group je predovšetkým podporovať zapojenie mesta Liberec. Ďalšími mestami, v ktorých sa budú výstupy projektu pilotne realizovať a monitorovať, sú Barcelona, Belehrad, Dublin a Miláno. Veríme, že účasť na projekte, ktorý je zameraný na podporu zmien v riadení dopravy na dekarbonizáciu celého dopravného sektora a posúdenie ich spoločenskej prijateľnosti môže byť prínosom aj pre našu skupinu.

Naša účasť na týchto projektoch ukazuje, že modernizácia železníc nie je len otázkou technológie, ale predovšetkým spolupráce – medzi štátmi, medzi akademickým a komerčným sektorom a i medzi jednotlivými článkami logistického reťazca. Ďakujeme všetkým partnerom za spoluprácu.