Tlačová správa z XIV. Medzinárodného železničného a intermodálneho kongresu

XIV. Medzinárodný železničný a intermodálny kongres, ktorý sa konal v dňoch 12. – 13. marca vo Wisle, sa stal opäť arénou kľúčových diskusií o budúcnosti dopravného sektoru. Viac ako 200 odborníkov z Poľska, Česka a Slovenska analyzovalo výzvy a možnosti rozvoja infraštruktúry v kontexte dynamických geopolitických a hospodárskych zmien. Podujatie, ktoré zorganizovali OLTIS Polska a První Signální s odbornou podporou Nadácie ProKolej, poskytlo platformu na výmenu skúseností a prezentáciu inovatívnych riešení pre železničný a intermodálny sektor. Hlavnými témami diskusií bola konkurencieschopnosť nákladnej železnice, úloha intermodálnej dopravy v stabilite dodávateľských reťazcov, modal shift a inovácie v koľajovej doprave.
Úvodná debata a kľúčové témy
V úvodnej debate, ktorej sa zúčastnil Mirosław Suchoń, poslanec poľského Sejmu a predseda Sejmového výboru pre infraštruktúru, diskutovali zástupcovia železničných podnikov, logistického sektoru a verejnej správy o spôsoboch, ako zvýšiť podiel železnice na nákladnej preprave v Európe. Diskusia sa zamerala na politiku Zelenej dohody, budúcnosť intermodálnej dopravy, príčiny poklesu objemu železničnej prepravy a príležitosti vyplývajúce z podporných programov EÚ.
Kľúčové tematické bloky
Rokovania boli rozdelené do dvoch hlavných sekcií: Medzinárodný železničný kongres a sekciu venovanú intermodálnej doprave.
Nová geografia intermodálních dodávateľských reťazcov
Jednou z hlavných tém bola zmena štruktúry intermodálnych dodávateľských reťazcov v Európe a Poľsku. Odborníci vrátane Dominika Landy (Prístav Gdansk), Grzegorza Zdybela (Adampol) a Michała Kubaloka (Schavemaker Intermodal) diskutovali o prevádzkových výzvach súvisiacich s transformáciou kontajnerovej dopravy a dopravných koridorov. Hovorilo sa aj o potenciáli poľských prístavov a potrebných opatreniach na zvýšenie ich konkurencieschopnosti. Zdôraznila sa problematika nedostatočnej flexibility a kapacity železničných trás a vysokých nákladov na prístup k infraštruktúre, čo obmedzuje rozvoj intermodálnej dopravy v Poľsku.
Investícia do infraštruktúry – príležitosti a výzvy
Panel, ktorému predsedal Stefan Akiro Jareckiz Varšavskej technickej univerzity sa zameral na investície do infraštruktúry a ich dopad na intermodálnu dopravu. Łukasz Górecki (PKP LHS) a Rafał Zahorski (Prístavy Štetín-Świnoujście) poukázali na hlavné prekážky rozvoja infraštruktúry, ako sú úzke miesta v dopravnej sieti a obmedzené možnosti financovania projektov. Krzysztof Grunke (PKP PLK) upozornil na nutnosť vyváženia modernizačných prác so zachovaním kontinuity intermodálnej dopravy.
Interoperabilita a komunikácia
Roman Špaček zo spoločnosti OLTIS Group moderoval panel o interoperabilite a implementácii TAF TSI (Technické špecifikácie interoperability pre telematické aplikácie v nákladnej doprave). Odborníci, vrátane Pavla Mazača a Petra Buchníčka, predstavili výhody a výzvy spojené s implementáciou týchto štandardov a možnosti ich financovania.
Bezpečnosť a právne aspekty
Diskusie v tomto paneli sa týkali príčin železničných nehôd a spôsobov zlepšenia bezpečnosti v koľajovej doprave. Michał Zięba (Hanton) hovoril o prekážkach rozvoja intermodálnych terminálov a Mateusz Kosiorowski (Wardynski aj Wspólnice) predstavil kľúčové právne a legislatívne otázky.
Koordinácia a spolupráca medziodborových projektov
Počas paralelných železničných panelov sa diskutovalo o koordinácii realizácie medziodborových projektov. Aleksander Drzewiecki moderoval diskusiu o integrácii systémov riadenia železničnej prevádzky s ďalšími aspektmi modernizácie infraštruktúry. Michal Brožyna (Budimex) a Tomáš Lovás (Prvý Signálny) hovorili o využití inovatívnych technológií SRK v medzinárodných projektoch.
Inovácia a budúcnosť odvetvia
Na záver kongresu sa uskutočnila debata „Inovácie, novinky, ktoré sa stávajú realitou“, v ktorej odborníci diskutovali o zavádzaní moderných riešení v železničnom a intermodálnom sektore.
Rovnako ako v predchádzajúcich rokoch účastníci kongresu podporili Združenie SOS Detských dediniek v Poľsku – „Sindbad“, Rodinný dom dočasného pobytu v Ustroni.
Ďakujeme všetkým partnerom a účastníkom za účasť na podujatí a tešíme sa na jubilejný XV. ročník kongresu v budúcom roku!